شراب طهور(میلاد ولایت در بسم الله)

«بسم الله الرحمن الرحیم » از چنان منزلتی برخوردار است که حق تعالی تمام کلماتش را با آن آغاز نمود و اگر ذکر و اسمی بالاتر از آن بود ٬ علم و حکمت حق تعالی اقتضا میکرد که آن بر این اسم شریف مقدم گردد .از آن جایی که اولین و آخرین شخص هستی خود حق تعالی است٬والاترین ادب و شروع نیز با «بسم الله »باید باشد. گذشته از آنکه سه نام مبارک «الله»٬ «رحمان» و«رحیم»که محبوب ترین اسماء و جامع ترین آن هاست در آن مذکور است. اگر «بسم الله الرحمن الرحیم» را حاوی چند اسم حق بدانیم و آن «اسم» و «با» که بسط الحق و باب ولایت است را لحاظ کنیم ٬تمام امور آفرینش  را در «بسم الله الرحمن الرحیم» میتوان رویت نمود. پس باب ولایت در تکوین و تشریع و در غیب و شهادت با  «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می شود که حاوی دو لطیفه است.

  1. اولین حرف «بسم الله» باء می باشد و رسول اکرم (ص) فرمود : «انا مدینه العلم و علی بابها٬ من شهر علم و علی باب آن است».حقایق «بسم الله الرحمن الرحیم » درب ورودی آن است که حرف باء باشد و علی باب ولایت و اسرار شخصیت پیغمبر و توحید اوست.
  2. ارزش باء به نقطه آن است و علی (ع) فرمود : «انا نقطه التی تحت الباء٬ من آن نقطه زیر باء هستم».

در نتیجه برای ورودبه مدینه علم نبی باید از باب ولایت داخل شد و باب ولایت جز با نام علی (ع)-آن خال وحدت و نقطه آغازین خلقت - گشوده نمی گردد. نتیجه  آنکه تولد شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» مقارن و بلکه مؤخر شده است از باب ولایت که نمود حقیقی و تجلی  تام آن در مظاهر شخص بی بدیل حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد.آن کسی که «بسم الله  الرحمن الرحیم» را وامدار ولایت میداند و با اشاره ربانی به «بسم الله الرحمن الرحیم» وارد می شود ٬از اسرار و حقایق غیب و شهود ولایت و صاحب آن سرمست میگردد.

به عنایت حق در باب «بسم الله » سخن بسیار خواهیم گفت و آن چه در این مقام قصد بیان آن را داریم ٬ عرض ارادت  خالصانه و مریدانه به پیشگاه مظهر العجائب و الغرائب٬ محبوب دل عارفان طریق ٬ حضرت علی علیه السلام است تا بیشتر از پیش ٬ عظمت آن عزیز و نقش او در ملاء اعلی و خلقت نورانی در رابطه ایشان با «بسم الله » در معرض بصیرت مشتاقان قرار گیرد.

در حدیث قدسی میخوانیم٬«اولا علی لما خلقتک»اگر علی نبود تو را - ای پیامبر - نمی آفریدم».*علم یقین٬ج۱٬ص۳۸۱*

از زبان آن مولای کائنات علی علیه السلام می شنویم٬«آنگاه که خداوند خواست مخلوقات را بیافریند٬پس نور مرا شکافت و از آن ٬آسمان ها و زمین را آفرید. بخدا قسم!که من از آسمانها و زمین بلند مرتبه ترم». و « انانور الوری٬من نور مخلوقاتم». *بحار الانوار٬ج۳۶٬ص۷۳*و همچنین ٬«من در عالم ذر و قبل از آن بوده ام ٬من با گردش روزگار و قبل از آن بوده ام٬ من با قلم و قبل از آن بوده ام٬ من با لوح و قبل از آن بوده ام».*الفضائل٬ص۸۲*

و یا ٬«هیچ علمی نیست مگر آنکه من آغازگر آن هستم»*علی و خطبه تطنجیه٬ص۱۱۳* و «انا خیرة الرحمن ٬من برگزیده رحمان هستم».*بشاره المصطفی٬ص۲۴.*

در ادامه فرمود « من کسی هستم که خدای تعالی اسمم را از اسم خویش برگرفت ٬ پس اوست عالی و منم علی» وعلی ظهور اسم عالی و به عظمت بلندای حضرت حق است که از خال وحدت او ٬در نقطه آغاز خلقت «بسم الله الرحمن الرحیم»پدید آمد.

شراب طهور(واسطه فیض الهی از غیب وشهود)

بسم الله الرحمن الحیم

چرا با اسم حضرت حق شروع کنیم؟ زیرا اسم نشان از مسمّاو تمام اسما حق تعالی دارد که هر کدام معرّف جلوه ای از اوست ٬ولی « بسم الله الرحمن الرحیم »اسمی است که حقیقت و تمام هویت مسما را به ظهور رسانده است. خداوند وجود را به نام «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز نمود.قرآن که کتاب آسمانی و خلق ادبی ٬علمی٬٬معنوی و مجموعه ای جامع و کامل از کارگاه گیتی و در یک کلام تجلی معشوق در لفظ و معناست ٬اولین کلام در فیض حق را با «بسم الله الرحمن الحیم» ابتدا کرد. چنان که در ابتدای هر سوره بزرگ و کوچک آن ٬«بسم الله الرحمن الرحیم»واسطه فیض از غیب به شهود و مسمای باطن در اسم ظاهر پدیدار است.البته مسما بالا تر و عمیق تر از اسم است و اسم تنها ظرف ظهور مسماست ٬چرا که در نزد اهل دل ٬عالم غیب ٬شهادت است و ظهور آن عوالم بیشتر از عوالم ناسوت است.بله نسبت به اهل ملک غیب است ٬اما به حسب واقع ٬غیب ٬شهادت است.

شراب طهور (بسم الله یا حمد کدام مقدم است؟)

بسم الله الرحمن الرحیم

- در بعضی روایات که ائمه اطهار در حمد و تمجید حق تعالی حمد را بر «بسم الله » مقدم داشته اند٬ باید گفت : منافاتی با تقدم« بسم الله »در ابتدای دیگر ادعیه و کارهای دیگر ندارد .چرا که ٬ابتدا بودن«بسم الله الرحمن الرحیم» ابتدائیت حقیقی٬ و ابتدایت حمد ٬اولیت عرفی و اضافی است٬علاوه بر این که در تمام قرآن اولیت حقیقی لحاظ شده نه ابتدایت عرفی و اضافی .در آغاز بعضی مأثورات و ادئیه مهم چون دعای جوشن کبیر که جامع اسما الهی است آمده ٬ «اللهم انی اسئلک بسمک یا الله٬ یا رحمان ٬یا رحیم» که همان«بسم الله الرحمن الرحیم» است . به این طریق که «اللهم»یعنی «٬یا الله انی اسئلک» خواسته را بیان نموده سپس اگر «یا» از اول اسم برداشته شود کاف نیز در "بسمک" برداشته خواهد شد٬در آخر ٬ذکر زیبای و اولین کلام خداوند تبارک و تعالی ٬«بسم الله الرحمن الرحیم» رخ می نماید .آری!حضرات معصومین (ع)هیچ دعایی را ابتدا نمیکردند مگر با «بسم الله» و هیچ تحمید و تمجیدی را آغاز نمی کردند مگر با «بسم الله»که آن ها شارحان و مفسران قرآن هستند و قرآن هم جز با «بسم الله » شروع نمایند .

در تعلیم و ابتدای ذکر ! «لا حول ولا قوة الا بالله » که بسیار مهم و خود حرزی است برای مؤمنین ٬در آغاز هر هفت فراز بلند آن ٬ «بسم الله الرحمن الرحیم »تکرار شده است .

«بسم الله الرحمن الرحیم » سر سلسله ،کاروان آیات الهی و حسن بدایت در هر امری است . بالاترین حمد نیز آن است که "بسم الله" الله الرحمن الرحیم " تکرار شده است. 

 

شراب طهور (ابتدا به بسم الله)

بسم الله

اسم مرا بخوان و صدایم کن! هر شیء اسمی دارد و هر شخصی نامی دارد٬ و تا نام او را نخوانی چگونه در کلاس توحید کسب معرفت میکنی ؟ که حضرت حق وجود را با "بسم الله" آغاز نمود .

-حق تعالی چه نامی از نام های مبارکش را بیشتر دوست می دارد تا با آن نام او را بخوانیم؟

-چه اسمی تقرب ما را به حق تعالی تسریع و فهم ما را در توحید و رؤیت او تقریب میسازد ؟

-اگر اسم حق تعالی را ندانیم چگونه به شناسنامهء حق که سوره ی توحید است ٬ نظر بیندازیم ؟

-حق تعالی در اولین تجلی خود را به چه نامی خوانده است؟ و چه نامی را برای خود برگزیده است؟

-حق تعالی را با کدام اسم بخوانیم تا از ما راضی و خشنود شود؟

-و از همه مهم تر نام حق را به قصد اخبار بخوانیم یا به قصد انشاء بر زبان جاری نماییم ؟یعنی با زبان حق یا از جانب خود بگوییم "بسم الله الرحمن الحیم ".

از حضرت رسول اکرم روایت شده است که٬"کل امر ذی بال یذکر ببسم الله فهو ابتر : هر امر مهم و با ارزشی که در آن بسم الله ذکر نشود ٬پس آن کار ابتر است."¤بحار الانوار٬ج ۷۶٬ص ۳۰۵¤

و همچنین در روایتی آمده ٬ "ان العبد اذا اراد ان یقرا او یعمل عملا فیقول [بسم الله الرحمن الرحیم ]فانه تبارک له فیه:به درستی برای بندگان است زمانی که اراده کردند بخوانند یا عملی را انجام دهند ٬پس بگویند [بسم الله الرحمن الرحیم]پس این بسم الله کار او را با برکت میکند."¤بحارالانوار  ج۹۲ص۲۴۲¤

"بسم الله الرحمن الحیم "اولین آیه در میان تمام آیات و اولین ابتدا و سر آغاز تمام سور قرآنی (به جز سوره ی توبه)است و اگر مشاهده میشود که در سوره نمل در وسط سوره نیز آمده ٬حکایت عمل حضرت سلیمان میباشد که آن هم در ابتدای نامه سلیمان به بلقیس است.

روزی یکی از یاران حضرت رسول از "بسم الله "پرسید ٬حضرت فرمورد :"نامی از نام های خداوند و با نام اعظم نزدیک است ٬حتی از سفیدی به سیاهی چشم ". امام صادق فرمود بسم الله کلید کتاب خداست همچون کلید درب ها٬ همان گونه که هیچ دری بی کلید نیست ٬هیچ دستوری در قرآن هم بی بسم الله نیست ". نام  خداوند بر صفت کمال است و با عزت و جلال ٬لطف و جمال و با فضل و نوال است وجود او دل ها را کرامت است. یکی را اگر عنایت کند همه را کفایت است ".¤کشف اثرار ٬ص۱۲۰¤

در نگاه توحیدی هر چه که با خدا آغاز  و انجام ندارد حجابی از شرک برآن سایه انداخته . موحد در وحدانیت "هو اول و الاخر و الظاهر و الباطن"٬[ بسم الله ] راتابلوی نخستین هر اسم از اسما حق تعالی میداند٬اگر چه "بسم الله"با اول٬ اول است و با آخر٬ آخر . با باطن ٬باطن و با ظاهر ٬ظاهر است. اسم اول ٬اول است با "بسم الله " و اسم آخر٬آخر است با "بسم الله"  و همینطور است تمام اسماء حضرت حق. 

امام صادق (ع) از رسول اکرم (ص) نقل میکند که حضرت فرمودند : "هنگامی که سفره غذا را می گسترانند چهار هزار فرشته بر دور آن جمع میشوند ٬اگر بنده "بسم الله " گفت٬فرشتگان میگویند :خدا بر شما و غذایتان برکت فرستد و به شیطان خطاب میکنند که بیرون رو ای فاسق که تو را بر ایشان سلطنتی نیست. اگر "بسم الله" نگفت ٬فرشتگان به شیطان میگویند :بیا ای فاسق ! با اینها غذا بخور ٬چون بعد از غذا سفره جمع شد و یادی از خدا نشد .سپس فرشتگان میگویند :"مردمی که خدا به ایشان نعمت ارزانی داشته و پروردگارشان را فراموش کرده اند".¤فروغ کافی ج ۶ ص۲۹۲¤

چه بسا انسان هایی که بر اثر عدم توجه و لقلقه زبان نمودن این ذکر شریف ٬به شکل شیطانی آن را بر زبان جاری می سازند  و چه بسا استفاده های نا بجایی که از این ذکر نورانی نمی برند .پس برای "بسم الله" دو چهره است . چهره رحمانی و چهره شیطانی ٬آنکه به چهره رحمانی آن نظر دارد٬مخلصی صادق و امینی ذاکر است که خیر همه چیز را به "بسم الله " ابتدا میکند .

در نگاه شیطانی شخص گویند ه با زبانی پر طمع چشمی حیله گر و با سینه ای پر فریب در خدمت شیطان و به سمت سقوط میرود ٬آنگاه در مرصاد این ذکر عظیم اسیر و در مرداب مکر خود هلاک خواهد شد. لازم به یاد آوری است که ظهور "بسم الله" فقط از جنبه رحمانی است اما نگاه قائل آن میتواند حقی و ربانی یا شیطانی و همراه با مکر باشد.

شراب طهور (مقدمه)

بسم الله

                                             هر که دارد ز طلب حال و هوا بسم الله

                                                                           به ظهور تو شود ارض سما بسم الله

                                             یارب این سوز از باد تو حاصل شد

                                                                            من که باشم که زنم ساز و نوا بسم الله

                                             صورت وسیرت دل در گذر عمر بزد

                                                                             نبض هو را به دل و صورت رسا بسم الله

                                              عجبا این لب شیرن و دو چشم فرهاد

                                                                              هر دو در صید هم و جان رضا بسم الله

                                              مبتلا ما که از آن روز ازل شاد شدیم

                                                                             وقت صبح سحر و باد صبا بسم الله

                                             دلربایی که همه جلوه یک تار ویند

                                                                             غمزه ای کرد رخش عشق و صفا بسم الله

                                              سایقیا این رجبی خادم درگاه تو شد

                                                                             این بود رسم وفا از تو شفا بسم الله

شاعر داود رجبی

 قرآن جامع عبارت ، اشارات، لطایف وحقایق توحیدی است . اعجاز قرآن تنها به امور باطنی نیست که در آزمایشگاه علم ،هنر،فصاحت ،بلاغت ،فرهنگ،سیاست ،اقتصاد و جامعه نیز،هنوز هم اولین حرف و حرف اول و آخر را قرآن بیان می دارد. این کتاب هدایت وتربیت که نازل شده از ملا اعلی و شخص حضرت حق تعالی است ،سالها ست که ندای مهجوریت سر میدهد .این تنهای تنها و نور حق تعالی در هجر دو چیز دائم می سوزدو صبر پیشه میکند . ۱.عدم فهم ما نسبت به قرآن ۲. عمل نکردن ما به کلام قرآن .و اگر بگوییم تمام عقب ماندگی های مسلمانان وجهان اسلام در این دو چیز خلاصه می شود سخنی صواب گفته ایم . قرآن این صحیفه نورانی دوست میدارد که همه علم ها به او اقتدا کنند و همه عمل ها به او باز گردند .

از لطف حضرت رب در مطالبی که در آیندهای نزدیک کل آنرا به شما ارائه میکنیم -که در بیان و شرح (بسم الله الرحمن الرحیم ) می باشد-امیدواریم بتوانیم تنها قطره ای از دریای عمیق قرآن را در فهم (بسم الله الرحمن الرحیم)-که در ساحل آن واقع شده - بازگو نماییم .عارفان به این کتاب آسمانی استحضار دارند که تبیین حق و قرآن بسیار سخت می نماید  ، با این اوصاف از باب ( لا یدر کله لا تترک کله ) و چشیدن آب زلال این ساحل و با استمداد از قائل نقطه باء و مولای اهل فتا،حضرت امیرالمونین علی (ع) و با استناد به آیه (...و سقیهم ربهم شرابآ طهورا ،ان هذا کان لکم جزاء وکان سعیکم مشکورا؛و پروردگاراشان شراب طهور به آنها می نوشاند ،این جزای شما است و سعی و تلاش شما مشکور است )¤انسان /۲۱-۲۲.¤ این مطالب را نوشته وتقدیم به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و شما بزرگوران می نماییم.

میلاد سومین اختر تابناک ولایت و امامت امام حسین(ع) بر تمام پیروان و عاشقان آن حضرت مبارک باد

 

امام حسین علیه سلام میفرمایند:

«لا تَرْفَعْ حاجَتَكَ إِلاّ إِلی  أَحَد ثَلاثَة: إِلی  ذی  دين، أَوْ مُرُوَّة، أَوْ حَسَب.»

جز به يكی  از سه نفر حاجت مبر: به ديندار، يا صاحب مروّت، يا كسی  كه اصالت خانوادگی  داشته باشد.

برای مطالعه چهل حدیث از این امام همام به ادامه مطلب مراجه کنید

ادامه نوشته

التماس دعا

 

و من الله توفیق ........

 

دوستان همه حلال کنید

 

التماس دعا

امام سجاد

 

به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی چهل حدیث گوهر باراز امام سجاد  علیه السلام در ادامه مطلب قرار دادم انشالله مستفیض شوید و منو هم  از دعای خیرتون بی بهره نگذارید  ٬٫  التماس دعا٬٫ 

 

السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين

 

به مناسبت فرا رسیدن محرم حسینی چهل حدیث گوهر باردر مورد امام حسین علیه السلام در ادامه مطلب قرار دادم انشالله مستفیض شوید و منو هم  از دعای خیرتون بی بهره نگذارید  ٬٫  التماس دعا٬٫ 

برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

اوخواهد آمد

 

                اوخواهد آمد

میگن یه روز یه آقایی که خیلی هم مهربونــــه

                                                     از راههای دوری میـــآد دیگه غمی نمی مونه

می گن که روی صورتش یه خال هاشمی داره

                                                      رنگ و لعاب حیــدر و شمیم فاطمی داره

یه عصــــــر جمعه فرج آقا امـــام زمـــــون میشه

                                                     رفتن کربلا دیگــــه برا همه آســـــون می شه

هـــــــر کی برای دیدن آقاش دلش لک میزنــــه

                                                    اشک روی صورتش مثل ستاره چشمک میزنه

درسته که جواب میده هرکاری که باهاش داریم

                                                  ولی اجازه نمی ده صورت به پاهاش بذاریـــــم 

کی گفته خـــون راه می اندازه ؟آخر مهربونیــــه

                                                  گســـــــتره مــحبتــــــش آبـــی آسمــونیـــــــــه 

اونایی که معتقدن یه گُـــــل بهــــــــــار نمی یاره

                                                 اگـــــه ببیننش میگن بهار پیشش کــــم میــــاره

بیاید یه قـــــــول بدیم دیگه تکلیفارو جا نندازیـــم

                                                 گــــــرفتاری عالمــــــو گـــــــردن آقــــا نندازیــــــــم

مگـــن یه روز همـــــه دشمنامون می شن ذلیل

                                                  آقـــــــای مــــــا و کـــعبه و ابرهه واصحــــــــاب فیل

یه روز می آد سرها رو از روی نیزه ها ور میداره

                                                  ســر حسین ُ بـــــــروی دامـــــن مـــــــادر می ذاره

شیر خواره ها خوب می خوابن وقتی آب ها آزاد میشه

                                                  حرملــــه هــــا رو می کشن  یه روز بــــرا همیشه                        

      (نصر من الله )می خونه تو علقمه وقتی میآد

                                                  آخـــــه ابالفضلیه و پرچـــم عباس و میخــــواد

                                                                                                                            به قلم :محمد جواد فارسی 

 

اللّــــــهم عجّــــــل لولیــــــک الفــــــرج

                       

  مدد زغیر او ننگ است یا علی مدد

 

تمام لذت عمرم در این است / که مولایم امیرالمومنین است

 

شیعه علی


امیرمؤمنان  سلام الله علیه فرمود: شیعیان ما، تنها عارفان به خدا و عمل کنندگان دستورات الهی، اهل فضیلت، سخن سرایان به مطالب درست، هستند. خوراک آنان، به اندازه ای است که توان و نیروشان دهد (نه کم خورند و نه زیاد)، لباس پوشیدن شان متعارف است (نه بدها را پوشند و نه به زیور بیارایند)، با تواضع راه می روند و...            بحار الانوار 78: 29

٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫

قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد / ایمان به جز از حب علی پایه ندارد

گفتم بروم سایه لطفش بنشینم / گفتا که علی نور بود سایه ندارد

٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫

خورشید چراغکی ز رخسار علیست / مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست

هرکس کــه فرستد به محمد صلـــوات / همسایه دیـــوار به دیوار علیست

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد

همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد

٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫٬٫ 

  نام علی : عدالت

 

      راه علی : سعادت 

 

 عشق علی: شهادت

 

    ذکر علی : عبادت 

 

 عید علی : مبارک

 

 

به مناسبت عید ولایت چهل حدیث گوهر باردر مورد ولایت اهل بیت علیه السلام در ادامه مطلب قرار دادم انشالله مستفیض شوید ٬٫ التماس دعا٬٫

 

برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

یا امام رضا علیه السلام

 

در فضاى عالم امكان عجب غوغاستى

كز زمين تا آسمان بزم طرب برپاستى

هر كجا پا مى نهى ، باشد گلستان از سرور

نغمه هاى بلبلان تا گنبد خضراستى

نجمى از نجمه ، درخشان گشت كز نو رخش

مهر و ماه آسمان را روشنى افزاستى

از زمين تا آسمان بنگر صفوف قدسيان

تهنيت گو بر نبىّ سلطان اَو اَدنى ستى

حلم او چون مجتبى و در شجاعت چون حسين (ع )

وز عبادت حضرت سجّاد(ع ) را همتاستى

يادگار حضرت باقر (ع ) بود او از علوم

صادق آسا صادق الوعد، آن شه والاستى

كاظم الغيط است مانند پدر موسى و نيز

در لب جان بخش آن شه ، معجز عيسى ستى

ماءمن بيچارگان و ياور درماندگان

وز عنايت شيعيان را ناجى فرداستى



میلاد هشتمین اختر تابناک ولایت وامامت را به شما بندگان صالح خدا تبریک عرض میکنم

به همین مناسبت چهل حدیث گوهر بار از امام رضا علیه السلام در ادامه مطلب قرار دادم انشالله مستفیض شوید


برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه نوشته

دهه کرامت مبارک

     

    

حضرت معصومه(س) از نگاه ائمه(ع)

*روز اول
ذی القعده یادآور میلاد مبارک دخت گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع)است ،آن حضرت از جایگاه بسیار رفیعی نزد اهل بیت (ع)برخوردار بوده و دارای القابی چون مطهره ،محدثه و معصومه می باشند. 

* وبلاگ الوجه المنیر  به نوبه خود میلاد  این بانوی بزرگ اسلام را به همه دوستداران اهل بیت (ع) تبریک گفته و روایاتی در خصوص آن حضرت تقدیم می کند.
» فَقَالَ ابالحَسَن الرِضا(ع) مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.

» امام رضا‌(ع)‌ فرمودند:هر کس او را زیارت کند بهشت برین جایگاهش خواهد .
» عَنِ الْجَوَادَ ع قَالَ مَنْ زَارَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.

» حضرت جواد(ع) فرمود: هر کس عمه‏ام را زیارت کند به او بهشت برین را می دهند.

» حَدَّثَ عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ یَا سَعْدُ
 
عِنْدَکُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ

» على ابن ابراهیم از پدرش از سعد از حضرت رضا علیه السّلام نقل کرد که فرمود: سعد! قبرى از ما در بلاد شما است عرض کردم: فدایت شوم قبر فاطمه دختر موسى بن جعفر(ع) فرمود: آرى هر کس او را با معرفت زیارت کند بهشت برین جایگاهش خواهد بود.

» عَنِ الصَّادِقِ ع إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماًوَهُوَ
 
الْکُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَاوَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.
» امام صادق (ع)فرمود:برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و بزودی در آن بانویی از فرزندان من دفن می شود که فاطمه نام دارد ،هر کسی او را زیارت کند بهشت بر او واجب است.

« بحار الانوار جلد 48»
 
       


چهل حدیث از امام جعفر صادق (ع)

 
 
امام جعفر صادق (ع) :
 
 
من حفظ من أحادیثنا أربعین حدیثا بعثه الله یوم القیامة عالما فقیها .
 
 كسی كه چهل حدیث از احادیث ما را حفظ كند خدا او را روز قیامت عالم و فقیه مبعوث می كند .
 
اصول كافی ، ج 1 ص 62
 
 
سلام علیکم بر شما دوستان بزرگوار
 
بنده به مناسبت شهادت موسس مکتب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام چهل حدیث از ایشان در ادامه مطلب گذاشتم امیدوارم مطالعه بفرمایید و مستفیض بشوید وبنده را هم از دعای خیرتان محروم نفرمایید 
 
 
 
برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه نوشته

به وبلاگ الوجه المنیر خوش امدید

تمام لذت عمرم همین است که مولایم امیر المومنین است

خدایا توفیق درک شب قدر را به ما عنایت فرما

چهل حدیث از امام علی علیه السلام  درادامه مطلب گذاشتم .امیدوارم  مطالعه بفرمایید و بهرمند شوید.

التماس دعا

ادامه نوشته

امام حسن مجتبی علیه السلام

سلام علیکم

شمس عفت زگریبان، قمر آورده برون
نخلـه ی فاطمـــه، اول ثمر آورده برون

بوالحسن را حسنی داده خداوند و حســن
از افــــق، رخ پی اهـل نظـر آورده برون

آمـــد آن ماه که ماه رمضان کرد دو نیم
چون نبی معجز شـق القمر آورده برون



 

چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام به مناسبت میلاد پر برکتشان  درادامه مطلب گذاشتم .

امیدوارم  مطالعه بفرمایید و مستفیض شوید و صلواتی هم برای سلامتی و فرج آقا صاحب الزمان «عج»  بفرستید

 

 

برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

پیامبر اکرم (ص)

سلام علیکم

مــددی یا خدیجه  الا یا امّ الزهـرا(س)
الا یــا ایها الناس مـــــرا شیـدا نذاریــد
فــاطمه دخترم را دگــــر تنهـــا نذاریــد
قســـم می‌دم شمـا را ای مردمِ مدینه
یـــاسِ دل خستـــه‌ام را به زیرِ پا نذارید
به روز بغض و كینه به پیشِ دشمنانش
تمـام حاصلم را تو كوچـــه جـــا نذاریـــد
مـــــرا از مــال دنیا فقط زهـــــرا بمانده
رخِ زهــــــرای من را برِ غمهـــــا نذاریــد

چهل حدیث از پیامبر اکرم (ص)به مناسب رحلت همسرگرمیشان حضرت خدیجه(س)درادامه مطلب گذاشتم .

امیدوارم  مطالعه بفرمایید و مستفیض شوید و فاتحه ای هم به روح بزرگوار حضرت خدجه (س) بفرستید

 

 

برای مطالعه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

ادامه نوشته

احاديث اخلاقي در فضيلت ماه مبارک رمضان

deborah.mihanblog.com

 سلام بر شما بزرگواران

برای رفتن به پیشواز مهمانی خدا پیشنهاد می کنم این احادیث گهر باری رو که در ادامه مطلب قرار دادم مطالعه فرمایید.

 

برای مطالعه احادیث به ادامه مراجعه فرمایید

 deborah.mihanblog.com

ادامه نوشته

امام حسین علیه السلام

 سلام خدمت شما دوستان وبزرگواران همراه

اعیاد شعبانیه رو به همه ی شما سروران گرامی تبریک میگم 

به مناسبت میلاد حضرت سید الشهدا علیه السلام و علمدار کربلا حضرت اباالفضل عباس علیه السلام

 این ۴۰ حدیث امام حسین علیه السلام را که هدیه شده از طرف وبلاگ طریــــــــــــق خـــــــــــدا

به وبلاگ الوجه المنیر است تقدیم به پیشگاه حضرت ولی عصر عج وشما پیروان آن حضرت می کنم.

انشالله مقبول درگاه الهی قرار گیرد.

حضرت سید الشهدا علیه السلام می فرمایند:

  1. كسيكه در مشكلات سرگردان شده و نداند چه بايد بكندو راه چاره اي نداردكليد حل مشكلات او نرمي و مهرباني و مدارا كردن با مردم است.
  2. بزرگ و عزيز جز در سايه سار عزت و شكوه خدا ذليل و خار است.
  3. راستگويي نشانه عزت و دروغگويي نشانه ذلت آدمي است.
  4. نياز مردم از نعمت هاي خدا بر شماست ،از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد.
  5. خداوند كارهاي بزرگ و پر فراز را دوست دارد و كارهاي پست و بي ارزش براي او خوشايند نيست.
  6. بر هيچ مؤمني جائز نيست كه نافرماني خدا را ببيند و چشم خود را فرو ببندد مگر آنكه آنرا تغيير دهد.
  7. گريه چشمها و ترس دلها از نشانهاي رحمت خداوند است.
  8. تجارتي كه نصيبي از محبت خدا در او نباشد ،خسارت است نه سود.
  9. عاجزترين مردم كسي است كه از دعا كردن ناتوان باشد.
  10. هرگاه قضاي الهي به چيزي تعلق گيرد ،محقق خواهد شد.
  11. جز به يكي سه نفر حاجت مبر:به ديندار،يا صاحب مروت ،يا كسي كه اصالت خانوادگي داشته باشد.
  12. همنشيني با اهل گناه،آدمي را مورد تهمت  مردم قرار ميدهد.
  13. نيك خويي عبادت است.
  14. رستگار نمي گردند مردمي كه خشنودي مخلوق را در مقابل غضب خالق خريدند.
  15. كسي كه تو را دوست دارد از تو انتقاد ميكند و كسي كه با تو دشمني دارد ازتو تعريف و تمجيد مي كند.
  16. مردن از ننگ و ذلت پذيري بهتر است.
  17. دوست تو كسي است كه از گناهت باز ميدارد و دشمنت آنكه تورا به آن وا مي دارد.
  18. كسيكه بخواهد از راه گناه به مقصدي برسد ديرتر به آرزويش ميرسد و زودتر به آنچه ميترسد گرفتار ميشود.
  19. آن كه در كاري كه نافرماني خداست بكوشد ، اميدش را از دست بدهد و نگرانيها به او روي مي آورد.
  20. بترسيد از ستم كردن به كسي كه جز خدا ياري ندارد .
  21. چيزي به زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد.
  22. شكر تو بر نعمت گذشته  زمينه ساز نعمت آينده است.
  23. چه بسيار لذت زود گذري كه اندوه طولاني به دنبال خود دارد.
  24. بخيل ترين مردم كسي است كه از سلام كردن بخل ميورزد.
  25. بخشنده ترين مردم كسي است كه به آن كه چشم اميد نبسته بخشش كند.
  26. من كشته اشكم ،هر مؤمني مرا ياد كند اشكش روان شود .
  27. به درستي كه شيعيان ما قلبشان هر ناخالصي و حيله تزوير پاك است.
  28. كسي در قيامت در امان نيست ،مگر كسيكه  در دنيا ترس از خدا دردل داشت.
  29. از نشان هاي نادان ،جدال با بي فكران است.
  30. عقل و خرد كامل نمي شود ،مگر با پيروي از حق.
  31. بخشنده ترين مردم كسي است كه  در هنگام قدرت مي بخشد.
  32. شكيبايي و بردباري زينت و آرايش مردان است.
  33. وفاي به عهد رسم جوانمردي است.
  34. خاموشي مانند طلا و سخن گفتن چون نقره است.
  35. گريستن از خوف خدا،نجات از آتش جهنم است.
  36. بدانيد كه خوبي كردن ستايش به بار مي آورد و پاداش در پي دارد.
  37. اگر سه چيز نبود انسان در مقابل هيچ چيز سر فرود نمي آورد :فقر و تنگدستي،بيماري ،مرگ.
  38. از نشانه هاي عالم نقد سخن و انديشه خود و اگاهي از نظرات مختلف است.
  39. جدال با مردم  تنگ انديش ،نشانه ناداني است
  40. هركس بعد از مرگم مرا زيارت كند در قيامت به ديدارش ميروم و حتي اگر در دوزخ باشد او را بيرون مي آورم.

منابع:

تحف العقول،محجه بيضا،الامالي صدوق ص268،جامع الصغير ج1،نفس مهموم ص562،مفردات ص333،بحار الانوارو.....

التماس دعا

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

سلام  علیکم

مبعث را بر تمام مسلمانان جهان تبریک عرض می کنم

امشب که شب بعثت احمد باشد

مشمول همه عطای سرمد باشد

 یا رب چه شود طلـوع فــجر فردا

صبـــــــح فــــرج آل محـــمد باشد

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-

پیامبر (صلی الله علیه وآله):

انما مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینة نوح علیه السلام من دخلها نجا ومن تخلف عنها غرق

مثل اهل بیت من مانند کشتی نوح است که هر کس داخل آن شد نجات یافت و هر کس رهایش کرد

غرق گردید. (امالی طوسی ٬ ص۳۴۹.ح۷۲۱)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-

موضوع احادیث: دوستی با خدا

پیامبر (صلی الله علیه وآله) می فرمایند :

  1. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.
  2. خداوند انسان با حیای برد بار با عفتی را که پاکدامنی می ورزد ،دوست دارد.
  3. خداوند کار خیری را که به آن شتاب شود دوست دارد.
  4. خداوند مدارا کردن را دوست دارد و بر آن یاری می دهد.
  5. خداوند فریاد رسی دلسوختگان و درماندگان را دوست دارد.
  6. خداوند بندگان غیرتمند خود را دوست دارد .
  7. خداوند کار های والا و شرافتمند را دوست دارد و از کارهای پست و ناچیز بیزار است.
  8. گشاده رو باش که خداوند انسان های گشاده رو را دوست دارد و با اخموی ترش رو دشمن است.
  9. خداوند دوست دارد که بین فرزندانتان به عدالت رفتار کنید حتی در بوسیدنشان.
  10. خداوند جوانی که جوانیش را در اطاعت از او بگذراند دوست دارد .

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-

منابع:

  1. کافی٬ج۱.ص۳۰.ح۱ .
  2. کافی.ج۲.ص۱۱۲.ح۸.
  3. کافی.ج۲.ص۱۴۲.ح۴.
  4. کافی.ج۲.ص۱۲۰.ح۱۲.
  5. نهج الفصاحه.ح۷۵۶.
  6. نهج الفصاحه.ح۷۵۲.
  7. نهج الفصاحه.ح۸۰۴.
  8. الشهاب فی الحکم والآداب.ص۳۸.
  9. نهج الفصاحه.۷۵۴.
  10. نهج الفصاحه.ح۸۰۰.

 

ماه رجب ماه علی بن ابی طالب علیه السلام

 

قال اميرالمومنين علیه السلام :

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

امام على (عليه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 266، ح 23.

 

فرا رسیدن ماه مبارک رجب  و میلاد با برکت امام محمد باقر «ع»را اول بر ساحت مقدس حضرت ولی عصر

« عج » ودوم بر شیعیان آن حضرت تبریک عرض می کنم

امیدوارم ماه ی پر رحمت و پر برکت داشته باشید

وان شالله این ماه  ماه تقرب الی الله باشد

التماس دعا

ادامه نوشته

معرفی سایت مفید علوم حدیث  برای علاقه مندان مطالعه احادیث

پایگاه شهر
حدیث

مطرح کردن هدف  این وبلاگ و در خواست همکاری و راهنمایی از شما بزرگواران

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

با سلام خدمت همه بزرگواران و دوستان همراه

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

امروز تو این پست تصمیم گرفتم تا هدف جدید و مشخصی که این وبلاگ برای تحقق آن تلاش می کنه

را مطرح کنم تا مورد نقد و بررسی قرار بگیره

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

¤  هدف اولیه این وبلاگ

۱. الگو شناسی

۲. پیروی از الگو

۳.ثبت یافته ها

۴.تا هم موجب عمق معرفت من نسبت به آن حضرت وانتقال آن به مراجعه کنندگان به وبلاگ بنده گردد .

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

¤ اما هدفی هم اکنون در پی آن هستم

۱. جمع آوری احادیث ۱۴ معصوم ( جمع آوری احادیث پراکنده در سایت ها ٬وبلاگها٬کتابها٬مقاله ها و.. )

۲. حتی اگر وبلاگ های دیگر هم اینکار را می کنند ما هم می خواهیم در زمره نویسندگان احادیث ومنتشران احادیث قرار بگیریم

۳.ثبت احادیث در وبلاگ بطوری که برای خوانندگان جذّابیت داشته باشد

۴.درخواست همکاری از  دوستانی که احادیثی دارند که هنوز انتشار نیافته وحتی اگر در وبلاگ خودشان ثبت نمودند به عنوان هدیه به این وبلاگ بدهند

۵. نقد ویا تفسر و بررسی تا حد امکان احادیث

۶. انتخاب عناوین مناسب برای مطالب به کمک شما دوستان بطوری که مطالب مذکور در جستجوگرها به راحتی در دسترس قرار گیرند  

۷. تبلیغات برای فرا گیر شدن

۸. ما دوست داریم که جز نویسندگان احادیث قرار بگیرم و حتی اگر این هدف را دیگران هم دنبال می کنند ما هم دنبال خواهیم کرد

۹. جمع آوری حداقل ۴۰ حدیث از هر معصوم (تا نام گلزار احادیث علوی تحقق پیدا کند)

۱۰. ودر آخر ثبت سخنان بزرگان

 -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

می دانم که هدفهای  خیلی بزرگیه و شاید دیگران هم چنین کاری کرده باشند ولی من هم می خوام باز اینکارو بکنم

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

وامّا ...

از شما دوستان و بزرگواران همراه خواهشمندم هر گونه که می توانید بنده رو راهنمایی و یاری نمایید

منتظر نظرات ارزشمند شما هستم  (لطفا نظراتتون جزئی ودقیق بیان کنید )

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

 

التماس دعا

 

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب جمهوری اسلام ایران تسلیت باد

emam

حضرت زهرا(س)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

           حضرت مهدی (عج) :

                         فی ابنه رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوه حسنه .

                               دختر پیامبر (ص)«فاطمه» برای من الگویی زیبا است .

                                                                                           بحار الانوار ،ج۵۳،ص۱۸۰

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

قال الله :

یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما

خدا به پیامبر (ص) فرمود :

گر تو نبودی عالم هستی را نمی آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم اگر فاطمه نبود شما را نمی آفریدم

القطره ص 418  -الجنه العاصمه ص148

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
 

شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) برهمه شیعیان آن حضرت تسلیت باد


                           
 
                                    

سلام علیکم بر شما همراهان بزرگوار

حضرت محمد (ص) می فرمایند:

هر که بر تو فاطمه صلوات فرستد خداوند اورا بیامرزد و به من در هر جای بهشت باشم ملحق گرداند .

حضرت زهرا (س) می فرمایند:

از دنیا سه چیز محبوب من است :۱.تلاوت قرآن ۲.نگاه به چهره رسول خدا ۳. انفاق در راه خدا

 

                        در مراسم ها ی عزا داری و بزم روضه ها بنده حقیر رو فراموش نکنید

                                                                   

                                                          التماس دعا

نایب الزیاره ام

سلام

از جوار حرم مطهر امام رضا این پست را براتون می فرستم

نایب الزیاره همتون هستم

برای اینکه شما هم فیض ببرید 

 در ادامه مطالب زیارت نامه اقا رو میذارم بخونید تا شماهم ثواب زیارتو ببرید

ادامه نوشته

سخنانی گوهر بار از حضرت ولی عصر (عج)

بسم رب المهدی

سلام علیکم

تو این پست برای شما دوستان ۳۰حدیث ازحضرت ولی عصر ارواحنا فدا ه قرار دادم

ان شاء الله مستفیض بشید و بنده رو از دعای خیرتون بی بهره نزارید

 

۱-انا المهدی (و)انا قائم الزمان ،انا الذی املاها عدلاکما ملئت جورا ،ان الارض لا تخلو من حجه و لا یبقی الناس فی فتره و هذه امانه لا تحدث بها الا اخوانک من اهل الحق.

من مهدی و قائم الزمان هستم .من آن کسی هستم که زمین را پر از عدل می کنم ،همان گونه که پر از ستم شده است .زمین هرگز از حجت خالی نمی ماند و مردم در وقفه نمی مانند .واین امانتی است که جز به برادرانت از اهل حق مگو .

کمال الدین ،ص ۴۴۵.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲-انا بقیه الله فی ارضه ،والمنتقم من اعدائه .

من ذخیره خدا در زمین و انتقام گیرنده از دشمنان هستم .

بحارالانوار ،ج ۵۲،ص ۲۴/کمال الدین .
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۳-انا خاتم الاوصیا و بی یدفع الله عزوجل البلا عن اهلی و شیعتی .

من آخرین وصی هستم که خداوند بزرگ به وسیله من گرفتاریها را از خاندان و شیعیانم دور می گرداند.

کمال الدین ،ص ۴۴۱.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۴-… لیس بین الله عزوجل و بین احد قرابه و من انکرنی فلیس منی و سبیله سبیل ابن نوح (ع)

بین خدای بزرگ و هیچ کس خویشاوندی نیست ،وهر کس مرا انکار کند از من نیست ،و راه او راه پسر نوح (ع) است .

کمال الدین ،ص ۴۸۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۵-… اما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس اذا غیبها عن الابصار السحاب ….

اما کیفیت بهره برداری مردم از من در زمان غیبتم همانند بهره برداری آنان از خورشید است ،هنگامی که ابر خورشید را از دیدگان پنهان کند .

کمال الدین ،ص ۴۸۵.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۶-… انی لامان لاهل الارض کما ان النجوم امان لاهل السماء .

وجود من برای اهل زمین موجب امان است ،همان گونه که ستارگان برای اهل آسمانها موجب امان هستند .

کمال الدین ،ص۴۸۵.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۷-قلوبنا اوعیه لمشیه الله فاذا شاء شئنا .

دلهای ما ظرف اراده و مشیت خداست .پس هرگاه او چیزی را اراده کند ،ما نیز  همان چیز را اراده می کنیم .

بحار الانوار ،ج۵۲،ص ۵۱/غیبت شیخ
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۸-واذا اذن الله لنا فی القول ظهر الحق واضمحل الباطل .

هنگامی که خدا به ما اجازه سخن گفتن بدهد ،حق آشکار شود و باطل نابود گردد .

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۹۶/غیبت شیخ .
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۹-کل من نبرا منه فان الله یبرا منه و ملائکته و رسله و اولیائه .

هر کس که ما از اوبیزاری جوییم ،خدا و فرشتگان و پیامبران و اولیائش نیز از او بیزاری می جویند .

احتجاج ،ج۲،ص۴۷۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۰-ان الله معنا فلا فاقه بنا الی غیره والحق معنا فلن یوحشنا من قعد عنا و نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا .

خدابا ماست و بابودن او نیازی به غیر او نداریم و حق با ماست و هرکس از اطاعت ما سر پیچی کند ،ما را به وحشت نمی اندازد ،ومادست پرورده پروردگارمان هستیم ،وآفرینش(مردمان) بعد از ما دست پرورده ما هستند.

بحار الانوار ،ج۵۳،ص۱۷۸/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۱-… اما ظهور الفرج فانه الی الله تعالی ذکره و کذب الوقّاتون .

اما ظهور فرج ،پس آن به اراده خدایی است که یادش بزرگ است ،وهرکس (برای ظهور )وقت تعیین کند ،دروغ گفته است .

کمال الدین ،ص۴۸۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۲-اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم .

برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید ،زیرا همان(فرج ما)  فرج و گشایش شماست .

کمال الدین ،ص۴۸۵.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۳-فا غلقوا ابواب السوال عما لا یعنیکم و لا تتکلفوا علم ما قد کفیتم .

از آنچه برایتان سودی ندارد پرسش نکنید ،وخود را برای دانستن آنچه از شما نخواسته اند به زحمت نیندازید .

بحارالانوار ،ج۵۲،ص۹۲/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۴-فی ابنه رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوه حسنه .

 دختر پیامبر (ص)«فاطمه» برای من الگویی زیبا است .

بحار الانوار ،ج۵۳،ص۱۸۰،احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۵-… اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم وانا حجه الله علیهم .

اما در رویدادهای تازه که برای شما واقع می شود ،به روایت کنندگان احادیث ما مراجعه کنید ،زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدابر آنان هستم.

کمال الدین ،ص ۴۸۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۶-فاتقواالله وسلموالنا وردوا الامر الینا فعلینا الاصدار کما کان منا الایراد و لاتحاولو ا کشف ما غطی عنکم .

از خدا بترسید و تسلیم ماشویدوکارها را به مابسپرید .پس بر ماست که شما را از سر چشمه سیراب گردانیم ،همان گونه که بردن شما به سوی سرچشمه به وسیله ما بوده است .ودرپی آنچه از شما پوشیده شده است نروید.

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۹/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۷-قد آذانا جهلاء الشیعه و حمقائهم و من دینه جناح البعوضه ارجح منه .

نادانان و کم خردان شیعه و کسانی که بال پشه از دینداری آنان برتر و محکمتر است ،مارا آزار می دهند.

احتجاج ،ج۲،ص۴۷۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۸-ولاتمیلوا عن الیمین و تعدلوا الی الیسار واجعلوا قصدکم الینا بالموده علی السنه الواضحه.

از راه راست به راه چپ منحرف نشوید ،و مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است به طرف ما قرار دهید .

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۹/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۱۹-لو ان اشیاعنا و فقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفا بالعهد علیهم لما تاخر عنهم الیمن بلقائنا ولتعجلت لهم السعاده بمشاهدتنا علی حق المعرفه وصدقها منهم بنافما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه و لانوثره منهم.

اگر چنانکه شیعیان ما –که خداوند بر انجام طاعت خویش ،آنها را موفق گرداند –در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند همدل می شدند ،میمنت دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدن ما زودتر نصیبشان می شد دیداری بر مبنای شناختی درست و صداقتی از آنان نسبت به ما .وما را از شیعیان دور نگه نمی دارد ،مگر کردارهای آنان که به مامی رسد  و برای ما ناخوشایند و دوراز انتظار است .

بحار الانوار ،ج۵۳،ص۱۷۷/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۰-فلیعمل کل امریء منکم ما یقرب به من محبتنا ولیتجنب ما یدنیه من کراهیتنا و سخطنا .

هرکس ازشما باید کاری را انجام دهد که به وسیله آن به دوستی ما نزدیک می شود .وباید از کاری که او را به ناخوش داشتن وخشم مانزدیک می کند دوری کند.

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۶/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۱-فانا یحیط علمنا بانبائکم ولایعزب عنا شی من اخبارکم .

مااز اخبار و اوضاع شما کاملا  آگاهیم وهیچ یک از آنها برما پوشیده نیست.

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۵/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۲-انا غیر مهملین لمراعاتکم ولاناسین لذکرکم و لو لا ذلک لنزل بکم اللاوا واصطلمکم الاعدا فاتقوا الله جل جلاله .

ما از رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمی کنیم و یاد  شما را از خاطر نمی بریم که اگر جز این بود ازهرسو گرفتاری برشما فرود می آمد ودشمنان ،شما رااز بین می بردند .پس از خدای بزرگ بترسید.

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۵/احتجاج .
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۳-لو لا ما عندنا من محبه صلاحکم و رحمتکم و الاشفاق علیکم لکنا عن مخاطبتکم فی شغل ….

اگر محبت شما را نداشتیم و صلاحتان را نمی دیدیم وبه خاطر ترحم و شفقت بر شما نبود ،گفتگوی با شما را ترک می کردیم.

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۷۹/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۴-من اکل من اموالنا شیئا فانما یاکل فی بطنه نارا و سیصلی سعیرا .

هر کس (به ناحق )چیزی از اموال مارا بخورد،همانا آتش در شکم خود می خورد ،وبه زودی به رو در آتش جهنم می افتد.

کمال الدین ،ص۵۲۱.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۵-… فلا یحل لاحد ان یتصرف من مال غیره بغیر اذنه فکیف یحل ذلک فی مالنا .

وقتی برای هیچ کس جایز نیست که در مال دیگران بدون اجازه آنان تصرف کند ،پس چگونه این کار در مال ما جایز می شود ؟

کمال الدین ،ص۵۲۱.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۶-… اما اموالکم فلا نقبلها الا لتطهروا فمن شا فلیصل ومن شا فلیقطع فما آتانی الله خیر مما آتاکم.

اموالی که شما به ما می رسانید ،ما آنها را نمی پذیریم مگر آنکه پاکیزه شوید .پس هر که می خواهد آنها را به ما برساند و هر کس می خواهد نرساند .آنچه خدابه ما داده بهتر است از آنچه به شما داده است .

کمال الدین ،ص۴۸۴.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۷-… فان فضل الدعا ء و التسبیح بعد الفرائض علی الدعا ء بعقیب النوافل کفضل الفرائض علی النوافل ….

برتری دعا و تسبیح گفتن پس از نمازهای واجب ،در برابر دعا پس از نمازهای مستحب مانند برتری واجبات بر مستحبات است .

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۶۱/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۸-سجده الشکر من الزم السنن و اوجبها .

سجده شکر از لازمترین و بایسته ترین مستحبات است .

بحارالانوار ،ج۵۳،ص۱۶۱/احتجاج.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
۲۹-… فما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلوه فصلها و ارغم انف الشیطان .

هیچ چیز مانند نماز ،بینی شیطان را به خاک نمی ساید .پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بسای .

بحار النوار ،ج۵۳،ص۱۸۲/احتجاج.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

۳۰-ان استرشدت ارشدت وان طلبت وجدت.

اگر خواستار ارشاد باشی ارشاد می شوی ،واگر جوینده باشی یابنده خواهی بود.

بحارالنوار ،ج۵۱،ص۳۳۹/کمال الدین

التماس دعا

کشتی پهلو گرفته

هیچ کس آیا توانسته است غم فاطمه را -سلام الله علیها- در سوگ پدر به تصویر بکشد ٬جز ناله های بیت الاحزان فاطمه؟

در اندوه جگر سوز علی -علیه السلام-در مواجهه با فاطمه میان در و دیوار و گاه شستن صورت نیلی و بازوی کبود فاطمه هیچ هنرمندی عارفی توانسته است مرثیه بسراید آنچنانکه از عمق رنج آدمی در چروک های پیشانی علی خبر دهد و وسعت غمهای خلقت را در پهنای اشک علی بشناساند جز اشک پنهان علی ؟

هیچکس را یارای آن بوده است که آلام محض زینب را به هنگام دیدار سر برادر بر بام نیزه ای بیان کند ٬جز خون جاری از سر مبارک زینب ؟

اگر زینب سلام علیها با مشاهده سر برادر ٬حسین روحی فداه ٬ سلامت خویش را تاب آورده بود وسر بر ستون کجاوه نکوبیده بود٬چه کسی عشق را ٬درد را و هجران را در آفرینش تفسیر میکرد ؟

اینها درد هایی است که نویسنده را - اگر احساس داشته باشد - خاکستر می کند و قلم را - اگر به تعداد درختان عالم باشد -می سوزاند و دفتری به پهنای گیتی را آتش میزند .

سوز اشکهای فاطمه ٬هنوز پای عارفان را در بیت الاحزان او سست میکند و کمر ابرار را میشکند و آتش به جان اولیا الله می اندازد .

معاذالله که رشحه هیچ قلمی بتواند با اشک سوزناک علی به هنگام شستن پیکر فاطمه برابری کند ٬کجاست اسما؟

از او پرسیدن ٬فرشتگانی که در اشکهای آن هنگام علی به تبرک غسل میکردند ٬بال و پرشان نسوخت؟

آنچه پریشانی تاریخ تشیع ٬چروک هایی اینچنین عمیق آفریده ٬درد هایی از این دست است.درد هایی که گفتنی نیست ٬بیان کردنی نیست. تصویر و تصور کردنی نیست.

درد را - اگر بسیار عمیق باشد - بهزخم تشبیه میکنند و زخم را - اگر بیش از حد سوزنده باشد - به آتش . و حرارت کدام آتشی میتواند با قلب علی در بیست و پنج سال سکوت خار در چشم و استخوان در گلوی او برابری کند؟

پس اینگونه درد ها «مشبه»نیستند ٬«مشبه به »اند.

و تاریخ شیعه ٬اکنده از درد هایی اینگونه است.

غم کمر شکن و چاره سوز حسین در شهادت برادر علمدار ٬عباس ٬روحی فداه.

سکوت اندوهبار حسین جان عالمی بفداش ٬در برابر جگر پاره پاره امام برادر حسن سلام علیه. حسرت عمیق عباس برادر ٬عباس عمو ٬عباس پدر و عباس امید در جراحت مشک آب.

درد وصف نانشدنی سجاد در شهادت مظلومانه پدر .

و از آن پس ٬همچنان انبوه درد بر درد و تراکم جراحت بر جراحت و زخم و اتصال مدام جوی خون.

انگارکه تاریخ را در سرزمین شیعه با خون رقم میزنند و با مظلومیت خون.

...و این قلم تنها کاری که میتواند بکند اقرار و اعتراف به عجز است  در مسیر شناخت الفبای مظلومیت ٬چه رسد به شناساندن و تقریر و تصویر کرد آن.